zondag 13 november 2011

Genieten

Mijn interesse voor wijn is er gekomen in 2003 aan de toog van golfclub Witbos (toen nog golfclub Olen). Een medespeler waarmee ik die dag een ronde had gelopen vertelde mij dat hij drie grote hobby's had: rood, wit, en rosé. Ik kende toen weinig of niets van wijn. Maar mijn interesse was gewekt en ik ben kort daarna avondschool gaan volgen bij DTL in Herentals, opleiding wijnen en cocktails. Dat was een tweejarige opleiding, die ik tweemaal met succes heb gevolgd, maar telkens bij andere lesgevers.
 In 2008 was mijn drang naar wijnkennis nog steeds niet verzadigd, en ben ik begonnen aan de 3-jarige opleiding Sommelier-Conseil bij Syntra in Leuven, met als slot het eindexamen in Frankrijk aan de "Université du Vin" in Suze-La-Rousse in de zuidelijke Côtes du Rhône (in de buurt van Orange). Daar heb ik in Juni van dit jaar (2011) met success de examens afgelegd. En français.
Ondertussen is mijn interesse veel breder geworden dan enkel wijn. Via de opleiding sommelier leerde ik ook marc, cognac en armagnac kennen. En via toevallige tastings ook whisky. Dit kwam maar zeer beperkt aan bod in de cursus sommelier, en dus ben ik mij via zelfstudie ook aan het verdiepen in alles wat met distillaten, aperitieven en likeuren te maken heeft.
Ondertussen heb ik via wijn ook een afficionado leren kennen, die mij heeft laten kennis maken met het degusteren van sigaren, vooral van cubaanse havanna's. Dit was vroeger ook een onderdeel van wat een sommelier moest beheersen als vakgebied, maar door het rookverbod is dit in onze streken in onbruik geraakt. Ik neem het er graag terug bij. There is nothing like a good cigar!
Een belangrijk onderdeel van het vak sommelier is natuurlijk ook het kombineren van wijn en gerecht. In de opleiding sommelier kwam dit onderdeel maar zeer beperkt aan bod. Het heeft ook weinig zin om hier veel theorie over te verkopen. Enkele basisprincipes gevolgd door in de praktijk dingen uit proberen is hier de boodschap. Hierbij bleek echter dat wijn niet steeds koning is. Sommige gerechten vragen eerder om bier dan om wijn. Daardoor is ook mijn interesse voor bier, een oude liefde uit mijn studententijd, weer teruggekeerd.
Het afgebakende interessegebied is dus zeer breed. Het degusteren van wijn, bier, distillaten, apperitieven en likeuren. De gemeenschappelijke faktor is welliswaar alkohol, maar het gaat hem mij hierbij vooral om de smaken en de aroma's, om het genieten.  Af en toe een goede havanna degusteren hoort hier ook bij. En matigheid is hierbij noodzakelijk, want alcohol en tabak zijn schadelijk voor de gezondheid bij ovematig gebruik. Wat is er trouwens niet schadelijk bij overmatig gebruik?

Johan Dries
Herentals, 13 november 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten