vrijdag 18 november 2011

Rubis des Vignes 2009

Vorig weekeinde tijdens het inkopen doen in Aldi Herentals kwam ik hem nog eens tegen, de "Rubis des Vignes". Het is een jaarlijks terugkerend wijntje in het assortiment van Aldi dat mij telkens weer weet te bekoren wat betreft zijn prijs/kwaliteit verhouding. Goed en goedkoop. Dit jaar heb ik deze wijn eens aan een testje onderworpen. Ik heb vrienden die op bezoek kwamen drie wijntjes blind laten proeven, waarbij ik de Vacqueyras  "Rubis des Vignes" 2009 ( 5,99 EUR) naast twee streekgenoten van een iets hogere prijsklasse heb geplaatst.
Het ging om de Séguret "Les Levants" 2006 van Domaine Jean David (13, 50 EUR) en de Vacqueyras "Eternité" 2006 van de cooperatieve van Vacqueyras, "Les Vignerons de Caractère" (16,00 EUR). De "Rubis des Vignes" komt trouwens van dezelfde cooperatieve, al kun je dat op het etiket niet zien. Dit blijkt uit volgende website: http://www.vigneronsdecaractere.com/?13-de-nos-vins-medailles-par-l
Maar twee van de zes proefkonijnen konden de Aldi wijn er uit halen. Ik moet zeggen dat dit wat betreft aroma en smaak ook niet evident was. Bij het herproeven nadat de identiteit van de flessen werd prijsgegeven vond men de duurdere flessen wel iets meer geconcentreerd van smaak. Maar hoe objectief is dat nog? Wat betreft de kleur kon je wel zien dat de Aldi wijn iets minder intens was in de overgang van de rand naar het midden van het glas. Daarna heb ik nog twee zwaargewichten uit de kelder gehaald om nog verder te kunnen testen :-)
 Het ging om een Châteauneuf du Pape "Seline" 2006 van Domaine Paul Autard (45,00 EUR) en een Côte Rôtie "Les Rochers" 2005 van Domaine Bonnefond (45,00 EUR). Deze twee wijnen waren nog meer geconcentreerd en nog rijker aan smaak en aroma. Maar de prijs is ook niet mis. En dat zijn prijzen die ik een paar jaar geleden op de Domeinen zelf heb betaald.
Dit soort wijnen haal ik enkel boven om met vrienden een feestje te bouwen. En dat hebben we dan ook gedaan, zoals echte bougondiers betaamt. Maar voor een goed glas wijn bij de dagelijkse maaltijd is de "Rubis des Vignes" een perfecte wijn. Meer moet dat niet zijn.

Herentals, 15 November 2011
Johan Dries

Geen opmerkingen:

Een reactie posten