vrijdag 15 februari 2013

Zuid-Afrika Deel 2

Gisteren op valentijndag  (Do 14/2) zijn we de ganse dag gaan wijn proeven in Stellenbosch. Eerste stop was Rust en Vrede, een van de meer prestigieuze wineries, zeker sinds Nelson Mandela wijn van dit huis uitkoos  voor het banket  ter gelegenheid van zijn nobelprijs.
De prijzen van de wijnen waren er dan ook naar. Veel te duur naar mijn gevoel.
De beste wijn voor mij was de single vinyard  Syrah. Maar 850 ZAR/fles  (85 €/fles) vind ik toch wat veel.



Mijn eindwerk  voor het diploma sommelier ging over de verhouding prijs/kwaliteit. En daarin heb ik dit gegeven zelfs in cijfers proberen te vatten. Het vertrekpunt was hierbij volgend score-systeem op 100 punten:
98% - 100% buitengewone wijn (5 sterren)
95% - 97% schitterende wijn (4 sterren)
92% - 94% excellente wijn (3 sterren)
89% - 91% zeer goede wijn (2 sterren)
86% - 88% goede wijn (1 ster)
80% - 85% aanvaardbare wijn
<80% niet aanvaardbare wijn

Op empirische wijze heb ik dan volgend verband gelegd tussen de prijs  P van een fles wijn en de gemiddelde (of de te verwachten) score S die deze wijn krijgt:
Voor wijnen tussen 3 en 30 €/fles:  S=85 +0,3*P
En voor wijnen tussen 31 en 150 €/fles: S=93+0,04*P

Voor de single vinyard Syrah van 85 €/fles is S=96,4. Hij was goed, maar ik zou hem maximum 94 gegeven hebben, wat de wijn voor mij maximum zo'n 30€/fles waard maakt. Maar ja, er zullen wel mensen zijn die geen probleem hebben met de 85 €/fles.

Daarna ging het naar Guardian Peak. Hier zitten ze wel goed qua prijs/kwaliteit. De basis wijntjes waren zeer goed en voor 7,5 €/fles (S=87,5) aan een zeer correcte prijs. De betere wijnen kwamen op  15 €/fles (S=89,5), maar die krijgen van mij vlot 91 tot 92 op 100. Vooral  de Guardian Peak SMG (Syrah, Mourvedre, Grenache) is een prachtige wijn. De topwijn  was een Cabernet Sauvignon Californische stijl. Prachtige wijn die zonder probleem naast die van Rust en Vrede kan staan en dat voor 22€/fles !

Tot slot zijn we nog bij Ernie Els gaan proeven. Hier waren de wijnen ook iets duurder, maar nog redelijk van prijs.



De Syrah vond ik voortreffelijk, maar 22 €/fles is zeker genoeg. Maar ja hier is het de naam Els die voor de iets hogere prijzen zorgt zeker...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten