zondag 24 februari 2013

Zuid-Afrika Deel 5 bis

We zijn gisterenavond (23/2) hier in Somerset West nog eens naar een "beter" restaurant geweest (Steffanies Place). Dat moet toch gezegd worden van de Kaap. Het is hier niet enkel goed weer, maar men kan hier zeer goed eten en drinken voor weinig geld (ongeveer de helft van de prijs in België voor hetzelfde schat ik). Gisteren hebben we als aperitief elk een glas schuimwijn  (cap classique) genomen, een voorgerecht, een hoofdgerecht, een dessert en een goede fles wijn. Ja, om hier een slechte wijn te vinden moet je  al zoeken nietwaar ;-) En dat alles voor maar 800 rand (80 € of 40€ per persoon).  De grote kosten hier zijn het vliegticket en de auto huren (mijn auto, een Toyota corolla, komt op 37 €/dag en benzine staat hier aan 11,8 rand/liter. Maar goed eten en goede wijn is hier is goedkoop.


Wij komen nog terug denk ik. Dan kijken we uit naar de goedkoopste vliegtickets  (voor 650 a 700 € per persoon lukt dat als je een beetje uitkijkt), en mischien met twee koppels zodat de kosten voor de huurauto door twee kunnen gedeeld worden.

Enfin, terug naar de gastronomie. Als voorgerecht heb ik gisteren een carpaccio van springbok genomen, met olijfolie, parmesan schilders en gedroogde tomaatjes. Umami dus :-)



Normaal kiest men hier een rode wijn bij, een Pilot Noir of een Sangiovese.
Maar ik had zin in een witte. En bij umami, daar moet dus een wijn met voldoende zuren bij, hebben we geleerd. Dus tijd om eens te experimenteren.
Ik heb een chenin blanc gekozen  (Ken Forrester Vinyards  2011 Old Vine  Reserve Chenin Blanc, 14 €/fles op de kaart). 


Heb achteraf gezien dat deze wijn vier sterren in de "Platter's" krijgt. Wat ook interessant is, is dat deze wijn "sur lies" rijping  heeft gehad. Er zat dus een beetje romigheid  in die goed past bij het vlees. Er zat  misschien zelfs wat umami in de wijn, wie weet:-) Het was in ieder geval een wijn met veel fraicheur (voldoende zuren dus) en een mooie mineralige  toets. En hij ging uitstekend bij de carpaccio moet ik zeggen. Theorie is dus mooi. Maar zelf proberen is ook interessant. En zo leer je eigenlijk nog het meeste.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten